carousel
carousel
carousel

សេង ស្រ៊ុន

រហ្សនាម: 2-TCW-880

សំណុំរឿង: សំណុំរឿង ០០២/០២

ប្រភេទ: សាក្សី

សាវតារ និងតួនាទី
លោក សេង​ ស្រ៊ុន ជាអតីតទាហាន និងជាអ្នកឡើងត្នោត ដែលរស់នៅជិតវត្តអូរត្រកួន 1 ។ គាត់កើតក្នុងឆ្នាំ​១៩៤៩ នៅភូមិសំបួរមាស “ក” ខេត្តកំពង់ចាម 2 គាត់បានចូលរួមក្នុងចលនាបដិវត្តន៍ក្នុងឆ្នាំ១៩៧១ 3 ។ ពេលអង្គភាពរបស់គាត់បានរំសាយនៅដើមឆ្នាំ១៩៧៦ គេបានបញ្ជូនគាត់ទៅសំបួរមាស “ក” ទៅធ្វើការក្នុងកងចល័តតាមចម្ការនិងការដ្ឋានផ្សេងៗ 4
ការត្រឡប់មកកាន់ភូមិសំបួរមាស “ក”​
នៅឆ្នាំ១៩៧៦ លោក សេង ស្រ៊ុន ត្រូវបានចាត់តាំងឲ្យធ្វើការនៅក្នុងកងចល័តក្នុងភូមិសំបួរមាស “ក” 5 ជាកន្លែងដែលមានគ្រួសារចាមប្រហែល ២០ គ្រួសារ បានផ្លាស់មកពីភូមិផ្សេងមួយទៀតគឺភូមិ សាច់សូ 6 ។ លោក សេង ស្រ៊ុន ពន្យល់ថា មុនរបបខ្មែរក្រហម ប្រជាជនចាមភាគច្រើនរស់នៅតាមដងទន្លេមេគង្គ និងប្រកបមុខរបបរនេសាទត្រី 7 ។ ក្នុងឆ្នាំ១៩៧៦ គ្រួសារចាមត្រូវផ្លាស់ចេញពីភូមិសាច់សូ ទៅកាន់តំបន់​ផ្សេងៗ ដើម្បីរស់នៅជាមួយប្រជាជនខ្មែរ 8 ។ គេបានហាមឃាត់ប្រជាជនចាមមិនឲ្យប្រតិបត្តិសាសនារបស់ខ្លួន មិនឲ្យនិយាយភាសាចាម ឬស្លៀកសម្លៀកបំពាក់ប្រពៃណីចាម 9 ។ វិហារសាសនារបស់ចាមបានប្រែក្លាយទៅជាកន្លែងស្នាក់នៅ 10 ។ នៅចម្ងាយប្រហែល ២០០ ម៉ែត្រ ពីផ្ទះរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន មានវត្តមួយឈ្មោះវត្តអូរត្រកួន 11 ។ បន្ទាប់ពីលោក សេង ស្រ៊ុន ត្រឡប់មកវិញក្នុងឆ្នាំ១៩៧៦ ព្រះសង្ឃត្រូវបានផ្សឹក ហើយវត្តនោះបានប្រែក្លាយជាមន្ទីរ​សន្តិសុខសម្រាប់ឃុំមនុស្ស 12 ។ ក្នុងចំណោមអ្នកដែលបានចាប់ខ្លួនមានអតីតមន្ត្រីរដ្ឋការរបប លន់ នល់ ប្រជាជន​ថ្មី ឬប្រជាជន ១៧ មេសា ក៏ដូចជាជនជាតិចាម វៀតណាម និងចិន 13 ។ អង្គជំនុំជម្រះសាលាដំបូងបានផ្អែកលើសក្ខីកម្មរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន នៅក្នុងការសន្និដ្ឋានរបស់ខ្លួន​ស្តីពី​ការរឹតត្បិតលើសាសនា និងការប្រតិបត្តិវប្បធម៌ចាមនៅក្នុងភូមិភាគកណ្តាល (ឧត្តរចាស់) 14
មន្ទីរសន្តិសុខវត្តអូរត្រកួន
ក្នុងរបបខ្មែរក្រហមគេបានព័ទ្ធរបងលួសជុំវិញបរិវេណវត្តអូរត្រកួន 15 ។ មុនឆ្នាំ១៩៧៧ អ្នកភូមិអាចមើល​ឃើញអ្នកជាប់ឃុំតាមរបង 16 ប៉ុន្តែក្រោយមកក្នុងឆ្នាំ១៩៧៧ គេមិនអនុញ្ញាតឲ្យដើរកាត់ខ្លោងទ្វារវត្តទេ 17 ។ លោក សេង ស្រ៊ុន ផ្តល់សក្ខីកម្មថា ជួនកាលគេចាក់មេក្រូឮៗពីម៉ោង ៧ យប់ ដល់ម៉ោង ១០ យប់ នៅវត្តអូរត្រកួន 18 ។ មិត្តជិតស្និទ្ធរបស់គាត់ឈ្មោះ មឿន ដែលជាសន្តិសុខយាមនៅវត្តអូរត្រកួន បានប្រាប់គាត់ថា ពេលណាគេចាក់ភ្លេងពេលយប់ គឺមានការសម្លាប់អ្នកជាប់ឃុំហើយ 19 ៖ គេចាក់ភ្លេងដើម្បីបន្លប់សំឡេងស្រែក និងសំឡេងយំ 20 ។ លោក សេង ស្រ៊ុន មិនបានឃើញការសម្លាប់ដោយផ្ទាល់ទេ 21 ប៉ុន្តែបានឃើញគេដឹកជញ្ជូនអ្នកជាប់ឃុំទៅកាន់វត្តជារៀងរាល់ថ្ងៃ តែគាត់មិនឃើញអ្នកទាំងនោះចេញមកវិញទេ 22 ។ អង្គជំនុំជម្រះសាលាដំបូងបានផ្អែកលើសក្ខីកម្មរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន ក្នុងការសន្និដ្ឋានថា មន្ទីរសន្តិសុខ​វត្តអូរត្រកួនមានអត្ថិភាព 23
ការចាប់ខ្លួនកម្មាភិបាលភូមិភាគឧត្តរ
កម្មាភិបាលភូមិភាគឧត្តរត្រូវបានចាប់ខ្លួនក្នុងឆ្នាំ១៩៧៦-១៩៧៧ និងបានជំនួសដោយកម្មាភិបាល​ភូមិភាគនិរតី 24 ។ ប្រធានមន្ទីរសន្តិសុខឈ្មោះ ឃុន ត្រូវបានបញ្ជូនទៅមន្ទីរសន្តិសុខស្រុក ហើយត្រូវបានចាប់ខ្លួន 25 ។ ប្រធានឃុំ និងឈ្លប ក៏ត្រូវបានចាប់និងសម្លាប់ផងដែរ 26 ។ បន្ទាប់ពីការមកដល់នៃកម្មាភិបាលភូមិភាគនិរតី សមមិត្ត​ អាន បានក្លាយជាប្រធានតំបន់ 27 ។ អាន បានធ្វើការប្រជុំ និងបានចោទប្រកាន់កម្មាភិបាលភូមិភាគឧត្តរថាក្បត់ 28 ។ អាន ក៏បានប្រកាសថា ប្រសិនបើប្រធាន​ណាមិនឲ្យអាហារហូបគ្រប់គ្រាន់ទេនោះ ប្រជាជនអាចប្តឹងមកគាត់បាន 29 ។ ក្រោយការប្រជុំមនុស្សបីនាក់​បានទៅជួប អាន ប្តឹងអំពីប្រធានកងរបស់ខ្លួនថាបានហាមពួកគេមិនឲ្យប្រើប្រាស់បន្លែដែលខ្លួនដាំដុះនៅតាមផ្ទះ 30 ។ ក្រោយមកប្រធានកងត្រូវបានចាប់ខ្លួននាំយកទៅវត្តអូរត្រកួន 31
ក្រុមដាវវែង និងការសម្លាប់ជនជាតិចាម
ក្រុមដាវវែងបានបង្កើតឡើងនៅចុងឆ្នាំ១៩៧៦ ឬដើមឆ្នាំ១៩៧៧ ក្រោយពេលកម្មាភិបាលភូមិភាគនិរតីមកដល់ 32 ។ វាជាក្រុមឈ្លប ដែលបង្កើតឡើងដើម្បីចាប់ខ្លួនក្រុមមនុស្សធំៗ ហើយនាំយកអ្នកដែលបានចាប់ខ្លួន​ទាំងនោះទៅឲ្យសន្តិសុខស្រុកនៅវត្តអូរត្រកួន 33 ។ ពួកគេកាន់ដាវវែង 34 ។ បងប្រុសថ្លៃរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន ឈ្មោះ ឡាវ ខ្ចយ ជាប្រធានម្នាក់នៅក្នុងក្រុមដាវវែង 35 ។ សមាជិកផ្សេងទៀតមាន តាយ គឹមហ៊ាន់, ម៉េង លី, ហេង ប៉ា និង យឿន 36 ។ មានម្តងនោះ លោក សេង ស្រ៊ុន ត្រូវចាត់ឲ្យទៅអមជាមួយក្រុមដាវវែង ក្នុងពេលចាប់ខ្លួនប្រជាជនចាម 37 ។ គាត់មានភារកិច្ចយាមអ្នកជាប់ឃុំ ដែលគេយកមកជាបណ្តើរៗពីការដ្ឋានជិតៗនោះទៅកាន់តំបន់ ដែលគេចាត់ឱ្យលោក សេង ស្រ៊ុន ឈរយាម 38 ។ លោក សេង ស្រ៊ុន មិនមានកាន់អាវុធទេ 39 ។ ប្រសិនបើ​អ្នកជាប់ឃុំណារត់គេច អ្នកនោះអាចរត់រួចដែរ តែមិនមានជនជាតិចាមណាព្យាយាមរត់ឡើយ 40 ។ ជនជាតិចាមទាំងអស់ (ចន្លោះពី ៤០០ ទៅ ៥០០ នាក់) នៅឃុំពាមជីកង ត្រូវបានចាប់ខ្លួន រួមមានទាំងស្រ្តី និងកុមារផង 41 ។ លោក សេង ស្រ៊ុន មានការភ្ញាក់ផ្អើលយ៉ាងខ្លាំងពេលឃើញការចាប់ខ្លួនទាំងនោះ 42 ពីព្រោះវា​ធ្វើឡើងភ្លាមៗ ហើយប្រជាជនមិនបានដឹងខ្លួនមុនថា គេចាប់ពួកគាត់នោះទេ 43 ។ សមាជិកក្រុមដាវវែងបានព្រមានលោក សេង ស្រ៊ុនថា ប្រសិនបើជនជាតិចាមណារត់ ជីវិតគាត់នឹងជួបគ្រោះថ្នាក់ 44 ។ អ្នកជាប់ឃុំត្រូវបានប្រមូលផ្តុំនៅលើផ្លូវជិតវត្តអូរត្រកួន 45 ដាក់ជាជួរ និងបង្គាប់ឲ្យដើរទៅកាន់វត្តនោះ 46 ។ លោក សេង ស្រ៊ុន ត្រូវដើរពីក្រោយអ្នកជាប់ឃុំ 47 ។ នៅទ្វារវត្ត ប្រុសៗត្រូវគេវាយនឹងដំបងដែក​ដើម្បីការពារកុំឲ្យតដៃ 48 ។ កុមារត្រូវគេរុញឡើងជណ្តើរវិហារ ដូច្នេះកុមារដួលនិងធ្លាក់ចុះពីលើជណ្តើរ 49 ។ នៅខាងក្នុងវិហារ អ្នកជាប់ឃុំត្រូវគេដាក់ខ្នោះកជើងភ្ជាប់ទៅនឹងរបារដែកវែងមួយ ហើយក្នុងមួយជួរមានពី ៣០ ទៅ ៤០ នាក់ 50 ។ ក្រោយពីគេយកអ្នកទោសទៅកាន់វិហារ លោក សេង ស្រ៊ុន អាចត្រឡប់មកផ្ទះវិញបាន 51 ។ គាត់ឮសំឡេងមីក្រូខ្លាំងៗនៅពេលល្ងាច ហើយគាត់គិតថាប្រជាជនចាមទាំងនោះត្រូវបានសម្លាប់ 52 ។ ជាធម្មតា ភ្លេងឈប់នៅម៉ោងប្រហែល ៩ ឬ ១០ យប់ តែនៅយប់នោះ គេចាក់ភ្លេងហួសកណ្តាលអធ្រាត្រ 53 ។ ព្រឹកឡើង លោក សេង ស្រ៊ុន បានជួប មឿន ហើយ មឿន បានប្រាប់គាត់ថា “គាត់ថា អូ! គេវ៉ៃចោលអស់យប់ម៉ិញទៅហើយ គ្មានសល់មួយទេ វ៉ៃទាំងយប់ហ្នឹងតែម្តង។ វ៉ៃទល់តែម៉ោងជិតពីរដណ្តប់ បានអស់” 54 ។ លោក សេង ស្រ៊ុន បានសួរ មឿន អំពីកុមារទាំងនោះ ហើយ មឿន ប្រាប់គាត់ថា “[ក្មេងតូចៗ] អាខ្លះវាចាប់ហែកជើង អាខ្លះវាបោកនឹងគល់ឈើ បោកបោះៗទៅក្នុងរណ្តៅជាមួយមនុស្សធំ មនុស្សតូច លាយគ្នាហ្នឹង” 55 ។ មានមនុស្សបីនាក់នៅរស់រួចផុតពីការសម្លាប់នៅវត្តអូរត្រកួន 56 ។ ម្នាក់រត់ទៅតំបន់ភូមិភាគបូព៌ាតែក្រោយមកត្រូវបានចាប់ខ្លួន ចំណែកឯពីរនាក់ផ្សេងទៀត​ដែលរត់ដែរនោះបានពួននៅក្នុងបឹង និងបាននៅរស់រានមានជីវិត 57 ។ អង្គជំនុំជម្រះសាលាដំបូងបានពិចារណាសក្ខីកម្មរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន នៅក្នុងការសន្និដ្ឋានរបស់ខ្លួន​លើក្រុមដាវវែង 58 ស្តីពីបញ្ជាឲ្យប្រមូលប្រជាជនចាម 59 និងការសម្លាប់ជនជាតិចាម 60 ។ អង្គជំនុំជម្រះសាលាដំបូង​យល់ឃើញថាសក្ខីកម្មរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន ស្តីពីសមាជិកភាពរបស់ តាយ គឹមហ៊ាន់ នៅក្នុងក្រុមដាវវែងមានភាពអាចជឿទុកចិត្តបាន និងបានផ្អែកលើសក្ខីកម្មនេះ បើទោះជា​សក្ខីកម្មរបស់ តាយ គឹមហ៊ាន់ ផ្ទុយពីនេះ និងបដិសេធថាគាត់មិនមែនជាសមាជិកនៅក្នុងក្រុមនោះក្តី 61
ការបញ្ជាឱ្យរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍
លោក សេង ស្រ៊ុន បានរៀបការនៅក្នុងពិធីរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍មួយដែលមានប្តីប្រពន្ធ ២៨ គូផ្សេងទៀត 62 ។ មានតែប្តីប្រពន្ធពីរឬបីគូប៉ុណ្ណោះក្នុងចំណោម ២៨ គូ បានព្រមព្រៀងទៅនឹងការរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍នោះ 63 ។ អង្គជំនុំជម្រះសាលាដំបូងបានពិចារណាសក្ខីកម្មរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន នៅក្នុងការសន្និដ្ឋានអំពី​ការបញ្ជាឱ្យរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍ 64
ភ័ស្តុតាងរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន នៅដំណាក់កាលប្តឹងសាទុក្ខ
នៅដំណាក់កាលសាទុក្ខ ខៀវ សំផន តវ៉ាថា ភ័ស្តុតាងរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន មានតម្លៃភ័ស្តុតាងទាប និងថាអង្គជំនុំជម្រះសាលាដំបូងមានកំហុសក្នុងការសន្និដ្ឋានថា ចាមមួយចំនួនធំត្រូវបានសម្លាប់នៅវត្តអូរត្រកួន 65 ។ អង្គជំនុំជម្រះតុលាការកំពូលយល់ឃើញថា អង្គជំនុំជម្រះសាលាដំបូងមានភាពសមហេតុផល​ក្នុងការផ្អែកលើសក្ខីកម្មរបស់លោក សេង ស្រ៊ុន និងថាអង្គជំនុំជម្រះសាលាដំបូងបានផ្អែកការសន្និដ្ឋាន​របស់ខ្លួនលើភាពជារួមនៃភ័ស្តុតាង និងថាមានភាពស៊ីចង្វាក់គ្នានៅក្នុងភ័ស្តុតាងទាំងអស់​ដែលបានពិចារណា ដើម្បីគាំទ្រដល់ការសន្និដ្ឋានរបស់ខ្លួន 66

វីដេអូ

carousel
វីដេអូ 1
carousel
វីដេអូ 2
carousel
វីដេអូ 3
carousel
វីដេអូ 4
carousel
វីដេអូ 5

សក្ខីកម្ម

កាលបរិច្ឆេទកំណត់ហេតុជាលាយលក្ខណ៍អក្សរនៃកិច្ចដំណើរការនីតិវិធីជំនុំជម្រះលេខប្រតិចារិក
ថ្ងៃទី១៤ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០១៥E1/346E1/346.1
ថ្ងៃទី១៥ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០១៥E1/347E1/347.1

ឯកសារពាក់ព័ន្ធ

ចំណងជើងឯកសារជាភាសាខ្មែរចំណងជើងឯកសារជាភាសាអង់គ្លេសចំណងជើងឯកសារជាភាសាបារាំងលេខឯកសារ Dលេខឯកសារ E3
កំណត់ហេតុនៃការស្តាប់ចម្លើយសាក្សី សេង ស្រ៊ុន Written Record of Interview of witness SENG Srun Procès-verbal de l’audition du témoin SENG Srun E127/5.1.11 E3/8736
បទសម្ភាសន៍សាក្សី សេង ស្រ៊ុនInterview of Witness SENG Srun Audition du témoin SENG Srun D196.7E3/5302
កំណត់ហេតុនៃការស្តាប់ចម្លើយសាក្សី សេង ស្រ៊ុនWritten Record of Interview of SENG Srun Procès-verbal de l’audition de SENG Srun D125/98 E3/1692
កំណត់ហេតុនៃការស្តាប់ចម្លើយ សាក្សី សេង ស្រ៊ុនWritten Record of Interview of SENG SrunProcès-verbal de l’audition de SENG SrunD166/25E3/5252