ថ្នាក់ដឹកនាំនៃសាលាក្តីខ្មែរក្រហមចែករំលែកបទពិសោធន៍ដល់និស្សិតសាលាច្បាប់

សហ​សាល B នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​នីតិ​សាស្រ្ត​និង​វិទ្យាសាស្រ្ត​សេដ្ឋកិច្ច នៅ​ព្រឹក​ថ្ងៃ​ទី​២១ ខែ​តុលា​នេះ ពេញ​​ទៅ​​ដោយ​សាស្រ្តាចារ្យ​និងនិស្សិត​ច្បាប់​​ប្រមាណ​៤០០​នាក់ ដែល​មក​ស្តាប់​បទ​ឧទេ្ទសនាម​​របស់​​ឯក​ឧត្តម​​ប្រធាន​​ស្តី​ទី​និង​លោក​អនុ​ប្រធាន​ការិយាល័យ​រដ្ឋបាល​នៃ​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ វិសាមញ្ញ​​ក្នុង​តុលាការ​កម្ពុជា។

ឯកឧត្តម ក្រាញ់ តូនី ប្រធានស្តីទី និងលោក ឃ្នុត រ៉ូសិនហក អនុប្រធាន ការិយាល័យរដ្ឋបាលនៃ អ.វ.ត.ក. បាន​ផ្តល់​បទ​ឧទ្ទេសនាម ស្តីអំពី “ការវិវឌ្ឍន៍ថ្មីៗនៃ អ.វ.ត.ក. និងមេរៀនទាំងឡាយដែល និស្សិតច្បាប់អាចរៀនសូត្រពីដំណើរការនេះ” ដល់​សាស្រ្តាចារ្យ​និង​និស្សិត​ប្រមាណ៤០០នាក់ និងនាំយកសៀវភៅសាលក្រម ឌុច ពេញលេញចំនួន៣៦០ច្បាប់ និង​សង្ខេប​ចំនួន​៤៥០​ច្បាប់ ភាសាបារាំង១០ច្បាប់ ភាសាអង់គ្លេស១០ច្បាប់ ទៅ​ប្រគល់​ជូន​តាម​សំណូម​ពរ​របស់​និស្សិត​និង​សាស្រ្តាចារ្យ​នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ ភូមិន្ទ​នីតិ​សាស្រ្ត​និង​វិទ្យាសាស្រ្ត​សេដ្ឋកិច្ច ដែល​មាន​បំណង​ចង់​ស្វែង​យល់​ឲ្យ​បាន​ប្រសើរ​ទៅ​លើ​រឿង​ក្តី​ លេខ​០០១ និង​ទៅ​លើ​ដំណើរ​ការ​នីតិ​វិធី​នៅ អ.វ.ត.ក.។

មានប្រសាសន៍ស្វាគមន៍ក្នុងឧិកាសនោះ ឯកឧត្តម យក់ ង៉ុយ សាកលវិទ្យាធិការនៃសាកលវិទ្យាល័យ ភូមិន្ទ​នីតិ​សាស្រ្ត​និង​វិទ្យាសាស្រ្ត​សេដ្ឋកិច្ច បានវាយតម្លៃខ្ពស់ចំពោះថ្នាក់ដឹកនាំនៃ អ.វ.ត.ក. ដែលបាន ចំណាយ​ពេល​វេលា​ដ៏​មាន​តម្លៃ​នាំ​យក​បទ​ពិសោធន៍​ពី អ.វ.ត.ក. មកចែករំលែកដល់​និស្សិត​ច្បាប់​ដែល កំពុងសិក្សា និងដែលនឹងក្លាយជាអនាគតអ្នកច្បាប់​នៅ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា។ ឯកឧត្តមចាត់ទុក ជោគជ័យរបស់ អ.វ.ត.ក. ក្នុងសំណុំរឿង០០១ ជានិមិត្តរូបនៃការរីកចម្រើនថ្មី​មួយទៀតនៅក្នុងប្រព័ន្ធ យុត្តិធម៌កម្ពុជា ដែល​កំណែ​ទម្រង់​នេះ​ជា​ទិស​ដៅ​អាទិភាព​មួយ​របស់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​​កម្ពុជា ព្រោះ​ថា យុត្តិធម៌​ជា​ឬស​គល់​នៃ​សន្តិភាព​សង្គម។ ឯក​ឧត្តម​លើក​ទឹក​ចិត្ត​និស្សិត​ទាំង​អស់ឲ្យ​ខិត​ខំ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់ អាន​​និង​​ស្វែង​​យល់​​អំពី​​សាលក្រម​នេះ និង​ទាញ​យក​អត្ថ​ប្រយោជន៍​ពី​ឯកសារ​នេះ​មក​ប្រើ​ប្រាស់​នៅ​ក្នុង ការ​សិក្សា។

ឯកឧត្តម ក្រាញ់ តូនី ប្រធានស្តីទីនៃ អ.វ.ត.ក. បានជម្រាបជូននិស្សិតអំពីដំណើរការវិវឌ្ឍន៍នៃសំណុំ រឿងលេខ ០០១ និង ០០២។ សម្រាប់​សំណុំ​រឿង​លេខ​០០១ គ្រប់ភាគីដែលពាក់ព័ន្ធបានដាក់ពាក្យ បណ្តឹងឧទ្ធរណ៍ទៅ​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​តុលាការ​កំពូល​ជា​បន្ត​បន្ទាប់។ ដោយឡែក សហ​ព្រះរាជ​អាជ្ញា​បាន​ស្នើ សុំឲ្យតុលាការកំពូលពិចារណាផ្តន្ទាទោស ឌុច ឲ្យ​ដល់​ដំណាក់​កាល​អស់​មួយ​ជីវិត ប៉ុន្តែសូមឲ្យកាត់ បន្ថយមកនៅត្រឹម ៤៥ឆ្នាំ ដើម្បី​ជា​ដំណោះ​ស្រាយ​​សម​ស្រប​ចំពោះ​ការ​ឃុំ​ខ្លួន​គាត់​ខុស​នីតិ​វិធី​ច្បាប់ មុនពេលមានការឃុំខ្លួននៅ អ.វ.ត.ក.។ សម្រាប់សំណុំរឿងលេខ ០០២ ការិយាល័យ​សហចៅក្រម ស៊ើប​អង្កេត​បាន​ចេញ​សេចក្តីសន្និដ្ឋានចុងក្រោយនិងបញ្ជូនជនត្រូវចោទបួនរូប មាន ខៀវ សំផន, នួន ជា, អៀង សារី, និង អៀង ធិរិទ្ធ ទៅ​ជំនុំ​ជម្រះ​ក្តី ហើយគេសង្ឃឹមថា សវនាការជាសាធារណៈនឹងត្រូវបើក នៅឆមាសទី១ឆ្នាំក្រោយ។

ឯកឧត្តមក៏បានលើកឡើងអំពីភាពសុក្រិត្យនៃ អ.វ.ត.ក. ដែលខុសប្លែកពីតុលាការព្រហ្មទណ្ឌអន្តរជាតិ នៅ​ប្រទេស​ដទៃ​ទៀត​ដែល​បាន​បង្កើត​ឡើង​ពី​ពេល​មុន​ៗ។ ឯកឧត្តមសង្កត់ធ្ងន់ថា “ជោគជ័យរបស់ អ.វ.ត.ក. បញ្ជាក់អំពីភាពចាស់ទុំ​របស់​សង្គម​កម្ពុជា​ដែល​មាន​លទ្ធភាព​ក្នុង​ការ​ដោះស្រាយ​ជា​មួយ អតីតកាលដ៏ខ្មៅងងឹតរបស់ខ្លួនក្នុងការស្វែង​រក​យុត្តិធម៌​និង​ការ​ពិត​ដើម្បី​ឈាន​ដល់​ការ​អភិវឌ្ឍន៍ជាតិ។ ការ​ងារ​នេះ​រួម​ចំណែក​ដោយ​ផ្ទាល់​ដល់​ការ​ពង្រឹងប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌​ជាតិ​ក្នុង​ក្រប​ខ័ណ្ឌ​សន្តិភាព​និង​ការ បង្រួបបង្រួមជាតិ”។

ឯកឧត្តម ក្រាញ់ តូនី ក៏បានសម្តែងសេចក្តីសង្ឃឹមយ៉ាងមុតមាំថា និស្សិតដែលមានវត្តមាននៅក្នុងថ្ងៃនេះ នឹង​យក​សៀវភៅ​សាលក្រម​នេះ​ទៅ​សិក្សា​ស្វែង​យល់ ធ្វើការប្រៀបធៀប និងប្រើប្រាស់ចំណេះទាំងនោះ នៅក្នុងការសិក្សា ក៏​ដូច​ជា​ក្នុង​ការ​ប្រកប​មុខ​របរ​វិជ្ជា​ជីវៈ​នា​ថ្ងៃ​អនា​គត​។ ឯកឧត្តមក៏មិនភ្លេចអញ្ជើញ សាស្រ្តាចារ្យនិងនិស្សិតផ្នែកច្បាប់​នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​នីតិ​សាស្រ្ត​និង​វិទ្យាសាស្រ្ត​សេដ្ឋកិច្ច​ចូល​រួម​តាម​ដាន​សវនាការ​នៅក្នុងសំណុំរឿង ០០២ ជាបន្តបន្ទាប់។

បន្ថែមទៅលើប្រសាសន៍របស់ឯកឧត្តមប្រធានស្តីទី លោក ឃ្នុត រ៉ូសិនហក ជាអនុប្រធានរដ្ឋបាល បាន​ជម្រាប់​ជូន​និស្សិត​អំពី​ថា “តើ​និស្សិត​អាច​យល់​ដឹង​និង​ដក​ស្រង់​បទ​ពិសោធន៍​អ្វី​ខ្លះ​ពី​ដំណើរ​ការ​របស់ អ.វ.ត.ក.”។ លោក រ៉ូសិនហក បាន​លើក​ឡើង​អំពី​ចំណុច​សំខាន់​មួយ​ចំនួន​ដែល​និស្សិត​អាច​រៀន​សូត្រ​បាន ពីសាលក្រម ឌុច។ ទីមួយ និស្សិត​អាច​រៀន​សូត្រ​អំពី​យុទ្ធវិធី​នៃ​ការ​ពិភាក្សាដេញដោលនៅក្នុងដំណើរការ រឿងក្តី មាន​ដូច​ជា ឯកសារ​អ្វី​ខ្លះ​ដែល​ត្រូវ​យក​មក​ប្រើ​ជា​សំអាង​ក្នុង​ការ​ជជែក​វែក​ញែក តើត្រូវធ្វើដូចម្តេច ដើម្បីឲ្យការវែកញែកមានទម្ងន់ តើ​មាន​ឯក​សារ​អ្វី​ខ្លះ​ដែល​អាច​ប្រើ​ជា​ជំនួយ​ក្នុងការបកស្រាយ​ច្បាប់ ជាដើម។ ទី២ តាមរយៈសៀវភៅសាលក្រម ឌុច និស្សិត​អាច​ស្វែង​យល់​អំពី​ការ​សរសេរ​អត្ថបទ​ច្បាប់ ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ខុស​ពី​ការ​សរសេរ​អត្ថបទ​ព័ត៌​មា​នសម្រាប់ប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយ។ ទី៣ និស្សិតអាចរៀន សូត្រ​អំពី​ការ​លើក​ឡើង​នូវ​អង្គ​ហេតុ​និង​​អង្គសេចក្តី​នៅក្នុងតុលាការ។ និងទី៤ និស្សិតអាចស្វែងយល់អំពី យុត្តិ​សាស្រ្ត​និង​យុត្តាធិការ​របស់​តុលាការ​នៅ​ក្នុង​ដំណោះ​ស្រាយ​ឧក្រិដ្ឋ​កម្ម។

លោករ៉ូសិនហក ក៏បានបញ្ជូនសារដ៏សំខាន់មួយ​ដល់និស្សិតច្បាប់ទាំងអស់ថា “ខ្ញុំសូមឲ្យអ្នកទាំងអស់គ្នា អាន​ច្បាប់​ទាំង​អម្បាល​ម៉ាន ឲ្យ​បាន​ច្រើន​ដើម្បី​អាច​យល់​ច្បាស់​អំពី​ច្បាប់។ អ្នកទាំងអស់គ្នាជាអនាគត អ្នកច្បាប់ និង​ជា​អ្នក​អនុវត្ត​កំណែ​ទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា។ ខ្ញុំសូម​ឲ្យ​អ្នក​ទាំង​អស់គ្នាពុំ គ្រាន់តែអានសាលក្រមនេះប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែ​ចំណាយ​ពេល​វេលា​ស្វែង​យល់​ឲ្យ​បាន​ច្បាស់​នូវ​ចំណុច​នីមួយៗ និង​មិន​ត្រូវ​រំលង​ចោល​ឃ្លា​ឃ្លោង​ណា​មួយ​ឲ្យ​សោះ​ប្រសិន​បើ​អ្នក​មិន​ទាន់​យល់​ចំណុច​នោះ​ច្បាស់​ទេ”។

នេះពុំមែនជាលើកទីមួយទេដែលប្រធានទាំងពីររូបនៃការិយាល័យរដ្ឋបាលនៃ អ.វ.ត.ក. អញ្ជើញផ្តល់ បទឧទ្ទេសនាម​និង​ប្រគល់​សៀវភៅ​សាល​ក្រម ឌុច។ អ.វ.ត.ក. បានរៀបចំពិធីបែនេះនៅស្ថាប័នមួយ ចំនួនពីមុនមក ដូចជា សាលា​ភូមិន្ទ​រដ្ឋបាល ទីស្តី​ការ​គណៈ រដ្ឋមន្រ្តី តុលាការ​ដំបូង​រាជធានី​ភ្នំពេញ តុលាការដំបូងខេត្តកណ្តាល។ ការ​ផ្តល់​បទ​ឧទ្ទសនាម​លើក​នេះ​គឺ​មាន​សារ​សំខាន់​យ៉ាង​ក្រៃ​លែង ព្រោះ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​នីតិ​សាស្រ្ត​​និង​វិទ្យាសាស្រ្ត​សេដ្ឋកិច្ច​គឺ​ជា​ស្ថាប័ន​ដែល​បណ្តុះ​បណ្តាល​ធនធាន មនុស្សសម្រាប់បម្រើក្នុងវិស័យច្បាប់ ហើយ​និស្សិត​ច្បាប់​ទាំង​នេះ​គឺ​ជា​អនាគត​នៃ​អ្នក​អនុវត្ត​នូវ គោល​នយោបាយ​កំណែទម្រង់ប្រព័ន្ធយុត្តិធម៌ តាមយុទ្ធសាស្រ្តអភិវឌ្ឍន៍សង្គមជាតិរបស់រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា។​

ថ្នាក់ដឹកនាំនៃ អ.វ.ត.ក. នឹងចូលរួមក្នុងពិធីផ្តល់បទឧទ្ទេសនាមនិងប្រគល់សៀវភៅនៅស្ថាប័នសំខាន់ៗ មួយចំនួនទៀតនៅ​ពេល​ខាង​មុខ ដូចជា ព្រឹទ្ធសភា គណៈមេធាវី និងក្រសួងយុត្តិធម៌៕

សូមទាញ​យក អត្ថបទនេះជា PDF

Most read